JAARVERLAG SECRETARIS
VERENIGINGSJAAR: 2020 -2021

Voorwoord
Dit is het eerste jaarverslag van de secretaris van de Supportersverening-1902; SV-1902. Het eerste verenigingsjaar is aangevangen op 1 juli 2020 en eindigde op 30 juni 2021.

Dagelijks Bestuur
Op 3 juni 2020 is bij notaris van Achten te Maastricht de Supportersvereniging-1902 opgericht. De vereniging is opgericht door voorzitter Bas Hendrikx en secretaris Huib Pijpers. Verder zijn in akte van oprichting als lid van het Dagelijks Bestuur opgenomen: penningmeester Wilfried Bongers, vicevoorzitter Levien Leenders en vicesecretaris Joep Berghs.

Op onze website www.sv-1902.nl staan onder het kopje algemeen bij Governance de statuten van onze oprichting opgenomen, samen met ons Oprichtingsplan.

Zoals in statuten staat opgenomen dient het bestuur voor de uitvoering van haar taken een bestuursreglement vast te stellen, samen met een rooster van aftreden. Het bestuursreglement is op 30 maart 2021 door het Dagelijks Bestuur vastgesteld en ook gepubliceerd op onze website onder het kopje algemeen bij Governance.

Op 30 maart 2021 heeft het Dagelijks Bestuur de concept begroting voor het verenigingsjaar 2021 – 2022 vastgesteld en gepubliceerd.

In het verengingsjaar 2020 – 2021 is negen keer vergaderd, de verslagen zijn gepubliceerd op onze website bij Verslagen. De SLO heeft twee maal deelgenomen aan deze vergaderingen en één maal was de veiligheidsadviseur van de gemeente Maastricht aanwezig voor een kennismaking.

Het overleg met bestuur en directie noemen wij het MVV Overleg. Het afgelopen verenigingsjaar is dit driemaal gehouden. De eerste vergaderingen zijn gehouden vanuit een setting die werd aangeduid als DB-plus, samen met de Angel-Side. Later in het verenigingsjaar is samen met Angel-Side besloten dat het MVV Overleg gehouden wordt vanuit het Dagelijks Bestuur van SV-1902. Ook deze verslagen zijn gepubliceerd op onze website.

Namens de vereniging is deelneming betuigt bij het overlijden van oer MVV-er Sef Hoenjet, met onder meer een bloemstuk. Verschillende DB- en AB-leden hebben tijdens zijn begrafenis de laatste eer bewezen aan Sef.

Vanuit de fractie supporters van de Ledenraad van MVV zijn wij gevraagd om een nieuw lid van deze fractie voor te dragen. Wij hebben Lennert Schrader voorgedragen die ook is benoemd.

Algemeen Bestuur

Het Algemeen Bestuur wordt gevorm door het Dagelijks Bestuur en de voorzitters van de werkgroepen, de woordvoerder en onze vertegenwoordiger in het landelijk Supportersoverleg. Verder is de SLO van MVV een vaste deelnemer aan de vergaderingen van het Algemeen Bestuur. Ramona Doms is voorzitter van de werkgroep Party’s & Toernooien, Jeoffrey Beckers Communicatie, Lennert Schrader van Stadion, Ramon Kessen van de Busreizen, Randy Colijn van Merchandise, Opkomen voor Supporters is een vacature en wordt tijdelijk getrokken door Levien Leenders en Yves Rondagh doet Stadionbeleving. Funs Pijpers vertegenwoordigd ons in het landelijk Supportersoverleg.

Het Algemeen Bestuur heeft zesmaal vergaderd, zie ook voor deze verslagen onze website. Op 9 juni 2021 heeft het Algemeen Bestuur positief geadviseerd over de begroting 2021 – 2022.

Betrokkenheid bij werkgroepen van MVV
Binnen de werkgroep ticketing hebben wij gewaarschuwd om de Coronakorting voor seizen 2021 – 2022 niet te laten vervallen, was 40% en werd 25%. Gelet op de onzekerheid met Corona en dat veel supporters het langdurig verblijft in de Eerste Divisie tegen begint te staan en dat men door de Corona andere dingen is gaan doen in de plaats van het wedstrijdbezoek dat niet mogelijk was. MVV gaf aan dat er nog altijd sprake is van 25% korting.

De shirtcommissie heeft samen met MVV bereikt dat het thuistenue voor seizoen 2021 – 2022 weer op een mooie manier voldoet aan de kernwaarden van MVV. Ook is het ontwerp voor het uittenue stoer geworden en verkoopt goed.

Werkgroep Party’s & Toernooien
Deze werkgroep had volop plannen. Precies één activiteit is tussen de lockdowns door kunnen gaan. Een feestavond in de Gouden Ster met een leuke quiz en sjieke prijzen.

Werkgroep Communicatie
Deze heeft gericht op de oprichting heel veel werk verricht. De heldere en gebruiksvriendelijke website is het belangrijkste voorbeeld. Verder is onze facebook pagina ingericht en werd er dit verenigingsjaar volop voor reuring gezorgd op deze pagina met 846 volgers. Ook is er gezorgd voor een adequate email account. Gericht op de ledenwerving is een plan opgezet dat geleid heeft tot meer dan 300 aanmeldingen. Het ledenaantal staat nu op 313.

Werkgroep Stadion
Deze werkgroep heeft voor MVV een actie opgezet om van Vak D een sfeervak te maken. Belangrijk was dat alle toenmalige seizoenkaarthouders een brief kregen met een heel mooi aanbod om plek te maken. Dit aanbod hield in, een plaats naar keuze elders in het stadion voor de prijs van Vak D. Ons plan was om de toen huidige seizoenkaarthouders uit te nodigen voor een informatieavond om een en ander uit leggen en om medewerking te vragen. Door Corona was een bijeenkomst niet mogelijk, zodat wij een schriftelijke campagne voor MVV hebben opgezet. Heel teleurstellend was dat de toenmalig interim directeur zonder overleg het aanbod voor een plek elders in de brief had aangepast. Er werd ineens een uitzondering gemaakt voor de hoofdtribune. De brief moest immers vanuit MVV uitgaan, terwijl het aanbod eerder wel zijn steun had. Later is hij teruggekomen en mocht men wel weer voor het gehele stadion kiezen. Uiteindelijk was dit een groot succes alle supporters hebben zonder morren voor een nieuwe plek gekozen en kwam Vak D vrij.

Werkgroep Busreizen
Samen met de Werkgroep Opkomen Voor Supporters is overleg gevoerd over het nieuw Uitreisreglement dat was opgesteld door de SLO. Verder namen aan dit overleg deel de Supportersclub en Angel-Side. Er zijn wat scherpe kantjes van het reglement afgeslepen, maar een definitief reglement is er nog niet. Geen erg, hier zitten wij niet op te wachten.

Werkgroep Merchandise
Het ontwerp voor ons prachtige logo komt vanuit deze groep, zo ook de vormgeving voor de website, de huisstijl voor onze uitingen, de vormgeving van ons oprichtingsplan en ga zo maar door. Kenmerkend voor ons logo zijn de letters. Deze letters zijn uniek en alléén voor SV-1902, zodat wij de enige supportersvereniging zijn met een eigen lettertype.

Voor de oprichters van de SV-1902 heeft de werkgroep een wit T-shirt gemaakt met ons logo breed op de borst. Dit is tijdens onze oprichtingsvergadering hier in deze zaal uitgereikt aan de oprichters op 24 juli 2020. De shirts die wij overhadden zijn als representatie geschenk gebruikt voor de bijvoorbeeld de nieuwe AD, nieuwe trainers, spelers, onze sponsoren enzovoort.

Voor ons eerste supportersfeest zijn sleutelhangers gemaakt.

Werkgroep Opkomen Voor Supporters
Naast het adviseren over het Uitreisreglement is de werkgroep betrokken bij de Coronamaatregelen. Deze golden voor de enkele wedstrijden met publiek op anderhalve meter. Voor het betrekken van alle supportersgroeperingen bij deze maatregelen is een Supportersoverleg georganiseerd met de SLO en de VC’s. Vanuit het Supportersoverleg is voor deze wedstrijden het gastheerschap voor deze wedstrijden opgepakt.

Werkgroep Stadion beleving
Deze is niet in actie gekomen, mede ook als gevolg van Corona.

­